Nazywam się Joanna Pawłowska. Pracę w szkole rozpoczęłam w 2017 roku. Obecnie jestem wychowawcą oddziału przedszkolnego. W swojej pracy staram się wspomagać indywidulany rozwój każdego Dziecka, zwracając uwagę na ich potrzeby, zdolności i zainteresowania. Kieruję działalnością Dzieci w myśl słów Carolyn Hooper “Pracą dzieci jest zabawa. Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią”. Zabawa w życiu dziecka jest nieoceniona. Podczas niej najmłodsi rozwijają własną aktywność, wzbogacają wyobraźnię, nabywają doświadczenia oraz uczą się reguł społecznych.
Godziny zajęć dydaktyczno-opiekunczych:
poniedziałek | wtorek | środa | czwartek | piątek |
9.00-14.00 | 9.00-14.00 | 9.00-14.00 | 9.00-13.00 | 8.50-14.00 |
religia | język angielski |
W roku szkolnym 2022/2023 oddział przedszkolny pracuje na podstawie programu wychowania przedszkolnego “Drużyna marzeń” Wydawnictwa WSiP.
Zajęcia dodatkowe dla Przedszkolaków:
- poniedziałki, godzina 13.30 plastyka
- środy, godzina 14.30 karate
- czwartki, godzina 13.15 zajęcia teneczne
- piątki, godzina 12.15 Wesołe Nutki (zajęcia bezpłatne).
Ramowy rozkład dnia w oddziale przedszkolnym
09:00 – 09:30 – Zabawy integrujące grupę. Zabawy ruchowe, gimnastyka poranna.
09:30 – 10:00- Śniadanie – wdrażanie do systematycznego stosowania zabiegów higienicznych po zabawie i przed posiłkiem, doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku oraz kulturalnego zachowania się przy stole. Czynności porządkowe po śniadaniu.
10:00 – 11:00- Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą prowadzone w oparciu o treści z programu wychowania przedszkolnego. Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne organizowane przez nauczyciela wyzwalające aktywność dzieci w różnych sferach rozwoju, zgodne z podstawą programową. Zabawy z dominacją aktywności umysłowej i twórczej (plastyczno-konstrukcyjne, matematyczne, językowe, badawcze, muzyczne, teatralne).
11:00 – 12:00- Spacery, zabawy na świeżym powietrzu w ogrodzie szkolnym. W razie niesprzyjającej pogody zabawy ruchowe w sali.
12:00 – 12:30- Obiad – wdrażanie do systematycznego stosowania zabiegów higienicznych po zabawie i przed posiłkiem Doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku oraz kulturalnego zachowania się przy stole. Czynności porządkowe po obiedzie.
12:30 -13:00- Odpoczynek po obiedzie. Słuchanie muzyki relaksacyjnej, muzyki klasycznej; słuchanie utworów literatury dziecięcej czytanej przez nauczyciela.
13:00 – 14:00- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Gry i zabawy stolikowe według zainteresowań dzieci. Zabawy w kole. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Zabawy na świeżym powietrzu. Porządkowanie sali po zabawie.
Diagnoza gotowości szkolnej
Celem diagnozy jest udzielenie rodzicom, na podstawie obserwacji zachowań dzieci, informacji związa-
nych z zakresem przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole oraz jego funkcjonowania w grupie
rówieśniczej. Przedmiotem pomiaru są umiejętności dziecka zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
Diagnoza wiadomości i umiejętności jest przeprowadzana w formie obserwacji dzieci w codziennych sytu-
acjach związanych z ich funkcjonowaniem w przedszkolu oraz w formie zadań rozwiązywanych przez dzieci
w kartach pracy.
Diagnoza powinna być przeprowadzona w ostatnim roku edukacji przedszkolnej w dwóch etapach – pierw-
szy w październiku (diagnoza jesienna), drugi w kwietniu (diagnoza wiosenna).
Diagnoza obejmuje umiejętności – wymagania z podstawy programowej zawarte w czterech obszarach:
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
III Społeczny obszar rozwoju dziecka.
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Na potrzeby diagnozy zostały wyodrębnione następujące rodzaje sprawności:
W zakresie obszaru fizycznego rozwoju dziecka:
– samoobsługa
– duża motoryka
– mała motoryka
W zakresie obszaru emocjonalnego rozwoju dziecka:
– przeżywanie i rozumienie emocji
– samodzielność, odporność emocjonalna
– umiejętność rozstawania się z opiekunem
W zakresie obszaru społecznego rozwoju dziecka:
– stosunek do rówieśników i dorosłych
– stosunek do norm i zasad zachowania
W zakresie poznawczego rozwoju dziecka:
– wiedza ogólna
– rozwój mowy
– spostrzeganie, pamięć, uwaga
– gotowość do nauki czytania
– gotowość do nauki pisania
– umiejętności matematyczne
– ekspresja
– gotowość do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
Część sprawności jest badana i oceniana na podstawie kart pracy dla dziecka, a część na podstawie obser-
wacji prowadzonych przez nauczyciela.
O czym należy pamiętać podczas oceny?
- oceniać umiejętności dziecka i jego wiedzę obiektywnie;
- oceniać sposób wykonania zadania – stopień samodzielności, im bardziej samodzielnie, tym lepiej;
- zwracać uwagę na czas wykonania zadania, liczbę pomyłek lub ewentualnych podpowiedzi z zewnątrz;
- oceniać efekty pracy w postaci rysunku oraz stosunek dziecka do zadania (czy wykonuje je chętnie, jak dużo czasu musi na to poświęcić, po jakim czasie się nudzi i nie skupia już na zadaniu; czy na niepowodzenie reaguje płaczem, czy podejmuje kolejną próbę);
- Im więcej pozytywnych odpowiedzi uzyskamy, tym poziom rozwoju i przygotowania dziecka do szkoły jest lepszy.
Podczas wykonywania zadań dziecko powinno być jak najbardziej samodzielne, bez dodatkowych wskazówek i podpowiedzi z naszej strony.
Propozycja dla rodziców – “Test domowy gotowości szkolnej”
Umiejętności | posiada | nie posiada |
Skupia się na wykonywanej czynności. | ||
Uważnie słucha. | ||
Dostrzega, rozpoznaje i rozróżnia dźwięki dochodzące z otoczenia. | ||
Próbuje wyjaśnić obserwowane zjawiska. | ||
Przewiduje zachowania innych dzieci. | ||
Podejmuje próby samooceny, dużo mówi o sobie. | ||
Zna pory roku i związane z nimi zjawiska. | ||
Zna poszczególne dni tygodnia. | ||
Rysuje po śladzie, wypełnia kontury, przerysowuje szlaczki i proste figury geometryczne, rysuje szlaczki literopodobne. | ||
Prawidłowo spostrzega, dostrzega różnice i podobieństwa na obrazkach. | ||
Dzieli zdanie na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby i łączy sylaby w wyraz. | ||
Wyróżnia głoskę w nagłosie i w wygłosie | ||
Prawidłowo trzyma kredkę, ołówek, nożyczki. | ||
Układa i opowiada historyjki obrazkowe. | ||
Opowiada historyjki pełnymi zdaniami. | ||
Zapamiętuje krótkie teksty (wiersze, piosenki). | ||
Potrafi umieścić nowy obiekt w już ułożonym szeregu, zna i stosuje liczebniki porządkowe. | ||
Rozróżnia stronę lewą i prawą. | ||
Określa położenie przedmiotów względem siebie. | ||
Potrafi ciąć nożyczkami według wytyczonej linii prostej i krzywej. | ||
Rysując postać ludzką, nie omija szczegółów i zachowuje proporcje. | ||
Potrafi samo zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki. | ||
Kończy rozpoczętą pracę. |