Oddział przedszkolny

Nazywam się Małgorzata Finowska. Obecnie jestem wychowawcą oddziału przedszkolnego. W swojej pracy staram się wspomagać indywidulany rozwój każdego Dziecka, zwracając uwagę na ich potrzeby, zdolności i zainteresowania. Kieruję działalnością Dzieci w myśl słów Carolyn Hooper “Pracą dzieci jest zabawa. Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią”. Zabawa w życiu dziecka jest nieoceniona. Podczas niej najmłodsi rozwijają własną aktywność, wzbogacają wyobraźnię, nabywają doświadczenia oraz uczą się reguł społecznych.

Godziny zajęć dydaktyczno-opiekuńczych:

poniedziałekwtorekśrodaczwartekpiątek
9.00 – 14.009.00 – 14.009.00 – 14.009.00 – 13.008.50 – 14.00

W roku szkolnym 2022/2023 oddział przedszkolny pracuje na podstawie programu wychowania przedszkolnego “Drużyna marzeń” Wydawnictwa WSiP.

Zajęcia dodatkowe dla Przedszkolaków:

  • piątki, godzina 12.30
  • środa 13.15 Wesołe Nutki (zajęcia bezpłatne).

Ramowy rozkład dnia w oddziale przedszkolnym

09:00 – 09:30 – Zabawy integrujące grupę. Zabawy ruchowe, gimnastyka poranna.

09:30 – 10:00 – Śniadanie – wdrażanie do systematycznego stosowania zabiegów higienicznych po zabawie i przed posiłkiem, doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku oraz kulturalnego zachowania się przy stole. Czynności porządkowe po śniadaniu.

10:00 – 11:00 –  Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą prowadzone w oparciu o treści  z programu wychowania przedszkolnego. Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne organizowane przez nauczyciela wyzwalające aktywność dzieci w różnych sferach rozwoju, zgodne z podstawą programową. Zabawy z dominacją aktywności umysłowej i twórczej (plastyczno-konstrukcyjne, matematyczne, językowe, badawcze, muzyczne, teatralne).

11:00 – 12:00 – Spacery, zabawy na świeżym powietrzu w ogrodzie szkolnym. W razie niesprzyjającej pogody zabawy ruchowe w sali.

12:00 – 12:30 – Obiad – wdrażanie do systematycznego stosowania zabiegów higienicznych po zabawie i przed posiłkiem Doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku oraz kulturalnego zachowania się przy stole. Czynności porządkowe po obiedzie.

12:30 -13:00 – Odpoczynek po obiedzie. Słuchanie muzyki relaksacyjnej, muzyki klasycznej; słuchanie utworów literatury dziecięcej czytanej przez nauczyciela.

13:00 – 14:00 – Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Gry i zabawy stolikowe według zainteresowań dzieci. Zabawy w kole. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Zabawy na świeżym powietrzu. Porządkowanie sali po zabawie.

Diagnoza gotowości szkolnej

Celem diagnozy jest udzielenie rodzicom, na podstawie obserwacji zachowań dzieci, informacji związanych z zakresem przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole oraz jego funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Przedmiotem pomiaru są umiejętności dziecka zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.

Diagnoza wiadomości i umiejętności jest przeprowadzana w formie obserwacji dzieci w codziennych sytuacjach związanych z ich funkcjonowaniem w przedszkolu oraz w formie zadań rozwiązywanych przez dzieci w kartach pracy.

Diagnoza powinna być przeprowadzona w ostatnim roku edukacji przedszkolnej w dwóch etapach – pierwszy w październiku (diagnoza jesienna), drugi w kwietniu (diagnoza wiosenna).

Diagnoza obejmuje umiejętności – wymagania z podstawy programowej zawarte w czterech obszarach:

I Fizyczny obszar rozwoju dziecka.

II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

III Społeczny obszar rozwoju dziecka.

IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

Na potrzeby diagnozy zostały wyodrębnione następujące rodzaje sprawności:

W zakresie obszaru fizycznego rozwoju dziecka:

  • samoobsługa
  • duża motoryka
  • mała motoryka

W zakresie obszaru emocjonalnego rozwoju dziecka:

  • przeżywanie i rozumienie emocji
  • samodzielność, odporność emocjonalna
  • umiejętność rozstawania się z opiekunem

W zakresie obszaru społecznego rozwoju dziecka:

  • stosunek do rówieśników i dorosłych
  • stosunek do norm i zasad zachowania

W zakresie poznawczego rozwoju dziecka:

  • wiedza ogólna
  • rozwój mowy
  • spostrzeganie, pamięć, uwaga
  • gotowość do nauki czytania
  • gotowość do nauki pisania
  • umiejętności matematyczne
  • ekspresja
  • gotowość do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

Część sprawności jest badana i oceniana na podstawie kart pracy dla dziecka, a część na podstawie obserwacji prowadzonych przez nauczyciela.

O czym należy pamiętać podczas oceny?

  • oceniać umiejętności dziecka i jego wiedzę obiektywnie;
  • oceniać sposób wykonania zadania – stopień samodzielności, im bardziej samodzielnie, tym lepiej;
  • zwracać uwagę na czas wykonania zadania, liczbę pomyłek lub ewentualnych podpowiedzi z zewnątrz;
  • oceniać efekty pracy w postaci rysunku oraz stosunek dziecka do zadania (czy wykonuje je chętnie, jak dużo czasu musi na to poświęcić, po jakim czasie się nudzi i nie skupia już na zadaniu; czy na niepowodzenie reaguje płaczem, czy podejmuje kolejną próbę);

Im więcej pozytywnych odpowiedzi uzyskamy, tym poziom rozwoju i przygotowania dziecka do szkoły jest lepszy.

Podczas wykonywania zadań dziecko powinno być jak najbardziej samodzielne, bez dodatkowych wskazówek i podpowiedzi z naszej strony.

Propozycja dla rodziców – “Test domowy gotowości szkolnej”

Umiejętnościposiadanie posiada
Skupia się na wykonywanej czynności
Uważnie słucha.
Dostrzega, rozpoznaje i rozróżnia dźwięki dochodzące z otoczenia.
Próbuje wyjaśnić obserwowane zjawiska.
Przewiduje zachowania innych dzieci.
Podejmuje próby samooceny, dużo mówi o sobie.
Zna pory roku i związane z nimi zjawiska.
Zna poszczególne dni tygodnia.
Rysuje po śladzie, wypełnia kontury, przerysowuje szlaczki i proste figury geometryczne, rysuje szlaczki literopodobne.
Prawidłowo spostrzega, dostrzega różnice i podobieństwa na obrazkach.
Dzieli zdanie na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby i łączy sylaby w wyraz.
Wyróżnia głoskę w nagłosie i w wygłosie.
Prawidłowo trzyma kredkę, ołówek, nożyczki.
Układa i opowiada historyjki obrazkowe.
Opowiada historyjki pełnymi zdaniami.
Zapamiętuje krótkie teksty (wiersze, piosenki).
Potrafi umieścić nowy obiekt w już ułożonym szeregu, zna i stosuje liczebniki porządkowe.
Rozróżnia stronę lewą i prawą.
Określa położenie przedmiotów względem siebie.
Potrafi ciąć nożyczkami według wytyczonej linii prostej i krzywej.
Rysując postać ludzką, nie omija szczegółów i zachowuje proporcje.
Potrafi samo zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki.
Kończy rozpoczętą pracę.